לתרומות הרשמה לניוזלטר

לראשונה מאז קום המדינה – חמץ בצה"ל בחג הפסח

24/02/2022

א. אתמול הודיעה המדינה לבג"ץ, בתגובה לעתירת ארגונים רדיקליים, כי למרות הפקודה הצבאית הברורה האוסרת הכנסת לבסיסי צה"ל, לא ייערכו "מסדרי חמץ" (כביכול) והפקודה לא תיאכף על החיילים. כל זאת, טרם נפתח הדיון בבג"ץ (יתקיים ביום שני הקרוב).

ב.המשמעות העקרונית הינה הסכמה לרוקן מתוכן את פקודת המטכ"ל 34.0205 בנושא חג הפסח, שגובשה כהסכמה בין האלוף הרב שלמה גורן זצ"ל, לבין דוד בן גוריון ז"ל ועל פיה "בכל ימי הפסח אין להשתמש ואין להכניס ליחידות צה"ל ולמתקניו חומר שהוא חמץ או המכיל תערובת חמץ." להלן נרחיב בהסבר הדבר:

ג. מאז ומעולם בצה"ל, כל פקודה מחייבת אכיפה בצורה נכונה ואנושית, תוך הסברה לכלל החיילים וטיפול במקרים חריגים. גם פקודת חג הפסח נאכפה באמצעות מסדרי פסח בהם עמדו כלל החיילים כראוי, ללא צורך בחיפושים מיותרים (למשל, בדיקת חדרים בוצעה לעומת חיפושים בתיקים שלא בוצעו), אך תוך טיפול משמעתי בחריגים כראוי לפקודה צבאית במציאות צבאית. הפקודה הייתה ברורה לכל חיילי צה"ל ולכן הדברים התבצעו במשך 73 שנה ללא שינוי. מובן לכל בר דעת כי אין פקודה ללא אכיפה, ואין שום פקודה בצה"ל עליה הכריז הצבא מראש בבית משפט כי היא לא תיאכף כלל על חייליו. לעומת זאת, פקודת חג הפסח הפכה אתמול ל"אות מתה" בספר החוקים של הצבא והושמה ללעג וקלס. 

ד. המשמעות המעשית היא אישור 'דה פקטו', בלתי חוקי, בקריצה ובהעלמת עין מהכנסת כמויות ענק של חמץ לבסיסי הצבא , אין משמעות אחרת לאמירה שלא תתבצע בדיקה, שהרי אם חייל יכניס חמץ לבסיס בניגוד לפקודה, מי יעניש אותו לאחר אמירה זו?

ה. עד היום, ומאז קום המדינה, לא היה חמץ בפסח בבסיסי צה"ל. מקרים חריגים טופלו ככל הפרת פקודה. אך מחג הפסח הקרוב, בפועל יהיו מאכלי חמץ בחדרי המגורים בתיקים, בכיסי הבגדים וב"ווסטים". ומכיוון שאף אחד לא יאכוף זאת – חמץ זה ייכנס גם לחדרי האוכל ואף למטבחים גם בשגגה (על ידי טבחים גויים, למשל), ללא פיקוד או שליטה. כך שמלבד הודעת צה"ל, הצבא היהודי היחיד בעולם, כי הוא יחדל מלקיים את מצוות "בל יראה ובל ימצא" – כל פיקוח על כשרות המזון בתוככי מטבחי הצבא הופך לבלתי אפשרי עבור דרג השטח של הרבנות הצבאית - הרבנים הצבאיים ומשגיחי הכשרות.

ו.  נציין, כי במסגרת ההתמודדות הציבור היהודי המסורתי והדתי (רוב מוחלט בצה"ל) מול רפורמת החמץ שנכפתה עליו על ידי ארגוני שמאל רדיקלי, בלתי אפשרי להתעלם מהרקע הכללי של ריסוק מעמד הרבנות הצבאית בתוך הצבא, ומעמד הכשרות בפרט, לו אנו עדים בשנים האחרונות. כך רק ביממה האחרונה, קיים ראש אט"ל האלוף מישל ינקו מסיבת עיתונאים, הציג את רפורמת הבישול החלבי ודיבר על פיצות וטוסטים בניגוד לעמדת הרבצ"ר שהודה אמש כי לא הסכים לבישול זה וכי למעשה המהלך כולו נעשה ללא פיקוח כשרות – ובניגוד לחוקי הצבא המחייבים כי כל המזון המסופק לחיילים יהיה כשר בהשגחת הרבנות הצבאית.

ז. עוד נציין כי הדבר יחייב בעתיד, כאשר תהיה ממשלה ראויה, לקדם בכנסת את "חוק הרבצ"ר" שנהגה על ידינו וגובש כיוזמה של ח"כ בצלאל סמוטריץ ועימו חברי כנסת נוספים. כל זאת על מנת לבצר את עצמאותו ההלכתית של הרב הצבאי הראשי הבא – כחלק בלתי נפרד מעולם הרבנות של דורנו, ואת יכולתו לממש את אחריותו: שמירה על היהדות וההלכה בצה"ל.  

ח.  מצער, ולא מפתיע, לראות כי הפרקליטות הצבאית ופרקליטות המדינה שהובילו את תשובת המדינה לבג"ץ (שדורסנותו וניתוקו מהעם היהודי היא מן המפורסמות) – גרמו לצה"ל להיכנע לגורמי קיצון "ללא יריה אחת" – על גבם של חיילי צה"ל ומפקדיו, דבר שלצערנו הרב יפגע פגישה קשה באמון הציבור בצה"ל, באחדות הצבא ומסורת ישראל.

ט.לדעתנו ולהמלצתנו, תגובת הציבור היהודי המסורתי והדתי (רוב מוחלט בצה"ל) צריכה להיות אחראית וברורה: קריאה לרמטכ"ל לתקן את הודעת הצבא, ולהבהיר באופן מפורט כיצד הוא מתכוון לאכוף את הפקודה ומה ההנחיה למפקדים.

אנו ממליצים לחיילים המסורתיים והדתיים לגשת למפקדיהם ולבקש מהם לאכול מנות קרב מחוץ לחדרי האוכל במהלך החג, וכן לבקש לא לשהות במגורים בהם מכניסים חמץ.

 

י.  עם פסיקת בג"ץ, הצפויה לפגוע פגיעה נוספת בצה"ל, בחייליו ובקדושת חג הפסח – נעשה הערכת מצב נוספת ונגבש את עמדתנו בהתאם.

 

בברכה,

איתי אסמן ואביעד גדות

עמותת תורת לחימה