לתרומות הרשמה לניוזלטר

אחרי בתי החולים: הקרב על החמץ מגיע לצה"ל

הסערה הבאה בתחום הדת והמדינה: אחרי שבג"ץ אפשר למבקרים להכניס חמץ לתוך המוסדות הרפואיים, כעת מסמנים הארגונים הליברליים את המטרה הבאה - בסיסי צה"ל

נכתב ע"י ישראל היום,חנן גרינווד 09/12/2021

בינואר האחרון הכריע בג"ץ באופן סופי כי יתאפשר למבקרים להכניס חמץ לתוך בתי החולים בפסח, החלטה שעוררה זעם רב בקרב שומרי המסורת, וכעת מסמנים בארגונים הליברליים את המטרה הבאה – הכנסת חמץ לתוך בסיסי צה"ל.

בעתירה שהגישו עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון והפורום החילוני נגד צה"ל ושר הביטחון, הם דורשים לתקן את פקודות הצבא כדי לאפשר לחיילים, קצינים ועובדי צה"ל שאינם שומרי כשרות להחזיק ולצרוך חמץ בתוך הבסיסים, באופן פרטי ומחוץ למתחמים שבהם מכין ומגיש הצבא מזון. מדובר בדרישה שכבר עלתה בעבר באופן ציבורי והביאה לסערה רחבה, זאת מכיוון שמדובר בהכנסה של חמץ לתוך מקומות ציבוריים, גם אם בחדרי האוכל יישמרו חוקי הכשרות.

הארגונים קובלים על כך שנאסר על החיילים לקבל חבילות שבתוכן מזון ו-"הם נדרשים לאפשר חיפושים בכליהם ובחפציהם, תוך פגיעה בפרטיותם, לבל יימצא בהם בדל חמץ". לטענת העותרים "מדובר בפגיעות חמורות בזכויותיהם של חיילי צה"ל - אשר רבים מהם אינם שומרים כשרות ואינם מעוניינים בה, וחלקם אף אינם יהודים. בכך נפגעת זכותם לצרוך מזון כחפצם, נפגעת זכותם לפרטיות, נפגעת זכותם לקבל חבילות ממשפחתם וחבריהם - תוך שהם עשויים אף להיחשף לעונשים בשל אי הקפדה על דינים דתיים שבהם אין להם עניין, וכל זאת למרות שאין בצריכת חמץ על ידיהם כדי לפגוע בחבריהם לשירות השומרים כשרות". על כן, הם אומרים, יש לשנות את הפקודה כך שתאפשר לחיילים להכניס חמץ לתוך הבסיסים בפסח.

בעתירה נטען כי אין חולק על כך שצה"ל ראשי להבטיח שהמזון שמוגש לחייליו ועובדיו יהיה כשר, אך שהפרשנות שאותה נוקט צה"ל פוגעת בזכויות החיילים. "הפקודה מחייבת את צה"ל לספק מזון כשר לחיילים, אין בה, או בכל הוראה אחרת בדין, סמכות להתערב בצריכתו של מזון על ידי חיילים, וממילא אין להגביל את זכותם של חיילים המעוניינים לצרוך מזון לא כשר לעשות כן, כל עוד אין הדבר פוגע בשמירת הכשרות של חיילים אחרים".

מצה"ל נמסר בתגובה: "העתירה לא התקבלה אצלנו. כשתתקבל העתירה, תימסר תשובת המדינה כמקובל לבית המשפט".

תגובת תורת לחימה: "לא מפתיע שלאחר ניצחון ארגון תומכי הטרור עדאללה, יחד עם 'הפורום החילוני' על הרבנות הראשית לישראל בסוגיית בתי החולים, גבר תאבונם וכעת נעשה ניסיון לנצל את בג"ץ בכדי לפגוע ביהדותו של צה''ל, שהייתה מובנת מאליה מאז קום המדינה 72 שנה. כניסת חמץ לצה"ל תפגע באחדותו ובחיילים המסורתיים והדתיים ובהיותו צבא ממלכתי. אנו בטוחים שהרמטכ"ל כוכבי, יחד עם הרבצ"ר לא יאפשרו לאיוולת הזו להתרחש".

לקריאת הכתבה המלאה בישראל היום -לחץ כאן