לתרומות הרשמה לניוזלטר

דובר צה''ל חושש לומר "מחבל חוסל"?

האקדמיה ללשון העברית הבהירה כי "סוכלו", הביטוי החדש בו משתמש דובר צה''ל כלפי חיסול מחבלים - איננו תקני.

נכתב ע"י ערוץ 7 02/06/2021

דיווח שגרתי של צה''ל במהלך מבצע 'שומר החומות' חשף שיבוש בשפה העברית של דובר צה''ל אשר ככל הנראה מנסה להימנע מהביטוי "חוסלו" כלפי מחבלים ערבים.

הדובר דיווח בחשבון הטוויטר הרשמי: "‏מטוסי קרב וכלי טיס סיכלו חמישה פעילי טרור שעסקו בהכנת שיגורי רקטות לעבר שטח ישראל".

גולש בשם טל רחמים פנה פומבית לאקדמיה ללשון עברית, ומחה על השימוש במילה 'סיכול' שהחליפה את הביטוי 'חיסול' ששימש את צה''ל שנים רבות כלפי פעילי טרור איסלאמיים שנהרגו בידי הצבא.

באקדמיה ללשון אישרו את טענת הגולש, וכתבו: "‏‎‎בעברית בת ימינו משמש הביטוי 'סיכול ממוקד' כלשון נקייה לפעולות התנקשות בפעילי טרור. ואולם אע"פ שאין פסול דקדוקי בשימוש בצירוף זה לתיאור פעולת ההתנקשות, לא ניתן לומר שאדם כלשהו 'סוכל', שהרי ה'סיכול' מתייחס לפעולת הטרור שנמנעה, לא להריגתו של מי שעלול היה להוציאה לפועל".

בארגון תורת לחימה, אשר מתריעים מזה זמן נגד מה שהם מכנים "הנדסת התודעה של דובר צה''ל", הגיבו אף הם: "‏האקדמיה ללשון העברית נגד הפוליטיקלי קורקט שהמציא דובר צה''ל. אין דבר כזה מחבל 'סוכל' אלא מחבל חוסל. דובר צה''ל צריך להפסיק להנדס את השפה והתודעה".

בארגון הוסיפו והסבירו, כי לא מדובר במשחקי מילים בעלמא, אלא בהשפעה מעשית על צורת הלחימה: "‏למה אם מערכת הביטחון שבויה בפוליטיקלי קורקט זו סכנה למדינה? הנחת היסוד שעומדת בבסיס הפוליטיקלי קורקט סוברת שרגשות האנשים המדוכאים זה הדבר הכי חשוב שיש ואסור בשום פנים לפגוע בהם, גם במחיר פגיעה בחיי האזרחים. לכן לא אומרים טרור ערבי, כדי לא לפגוע בערבים וכתוצאה מכך לא מטפלים בו. ‏חוסר הטיפול בטרור הערבי פוגע בביטחון שלנו. השפה משפיעה על התודעה ולכן השמאל הפרוגרסיבי מהנדס אותה בבריונות שלו. ברגע שאומרים מחבל 'סוכל' אין לנו אפשרות לדעת אם הוא חוסל או לא."

בארגון סיכמו: "המילה להרוג הפכה להיות פוגענית ולכן היא נעלמה מהוראות הפתיחה באש באמצעות הכוח המופרז של הפרקליטות הצבאית - על חשבון הלוחמים. הפוליטיקלי קורקט מסכן את הביטחון".

תגובת דובר צה"ל: ''שימוש בעברית תקינה הוא אחד מהעקרונות עליהם מתבססים נוסחי הודעות דובר צה״ל. אך בנוסף, קיימים שיקולים נוספים המשפיעים על בחירת הניסוח להודעות, בשגרה ובחירום כאחד''.

לקריאת המאמר המלא בערוץ 7 - לחץ כאן