לתרומות הרשמה לניוזלטר

קצין בכיר בפיקוד מרכז: לא לירות על זורקי אבנים צעירים

במפגש טעון עם בכיר בפיקוד המרכז הבהיר הקצין לגורמי ביטחון בבנימין, כי ירי יתבצע רק על מחבלים זורקי אבנים בגירים. תגובת דובר צה"ל: "הוחלט על תגבור של כוחות מג״ב באזור".

נכתב ע"י ערוץ 7 30/11/2021

העליה התלולה בזריקות אבנים מצד מחבלים בכביש 60 חושפת מתחים ודילמות סביב הוראות הפתיחה באש.

גורמי ביטחון אזרחיים טוענים כי הובהר להם על ידי קצין בכיר בפיקוד המרכז כי צה"ל מתקשה להתמודד מול מחבלים זורקי אבנים, וזאת מפני שהמדיניות היא לא לפתוח באש נגד זורקי אבנים ערבים שהינם קטינים.

הקצין אמר כי ניתנה הנחיה חד משמעית לפתוח באש נגד צוותי מחבלים בגירים המתקרבים אל הציר, אך לעומת זאת הבהיר כי "לא יהיו כאן תמונות של ילד הרוג בגלל שזרק אבן".

בתחילת השבוע ביקרו שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי במוצב 773 אותו מאיישים לוחמי נצח יהודה להדלקת נר חנוכה עם מפקד הגדוד והחייליים. הרמטכ"ל התייחס בין השאר לעליה התלולה בהתקפות האבנים מצד המחבלים, חידד את חשיבות הלוחם בקצה, ואמר ללוחמים: "אין מודיעין על האבן מבית הספר כאן, יש אתכם הלוחמים".

הרמטכ"ל שיבח את פעילות הגדוד החרדי ואמר: "אחדות ישראל באה לביטוי בצורה הטובה ביותר בצה"ל. צה״ל הוא הזדמנות נדירה של עם ישראל לקחת אנשים שלא היו נפגשים ובאופן טבעי לחבר ביניהם, צה״ל הוא לא כוח היתוך הוא כור איחוד. הגדוד הזה, נותן הצצה למה שקורה בצה״ל, אנשים מרקעים שונים, ממקומות שונים בארץ, דתיים, חילוניים, מסורתיים - כולם יחד מתגייסים לצה״ל ומשרתים בטנק, בבטן הצוללת ובסוללת כיפת ברזל. לוחמי צה"ל הם המכבים המודרניים. גאה בכם וסומך עליכם״.

בתוך כך, הגיעו תושבים מישובי גוש עלי-שילה למפגן מחאה מול המוצב שבו קיימו שר הביטחון והרמטכ"ל טקס הדלקת נר חנוכה, בדרישה להשבת הביטחון לצירי התנועה והפסקת יידויי האבנים אותם חווים התושבים מדי בוקר.

שניים מהתושבים הופתעו כאשר התבקשו להיכנס אל המוצב על מנת לפגוש את הרמטכ"ל ושר הביטחון ולשטוח את תחושותיהם וטענותיהם.

בארגון תורת לחימה שיבחו את שר הביטחון גנץ ואת הרמטכ"ל כוכבי על הקשב, אך חידדו את הצורך בשינוי הוראות הפתיחה באש על רקע התגברות הטרור: "הקול מהשטח, הן של החיילים והן של התושבים הוא הקול החשוב והקובע. וטוב ששר הביטחון והרמטכ"ל היטו אוזן למחאת התושבים. הפערים במשימת הכרעת המחבלים עצומים וחובה לתקן את הוראות הפתיחה באש ולאפשר ללוחמים לעשות את מלאכתם ולחסל כל מחבל. המשוואה חייבת להיות ברורה: חייהם ושלומם של התושבים והחיילים הוא הערך העליון. יבכו אלף אמהות מחבלים ואל תבכה אמא יהודיה אחת."

תגובת דובר צה"ל: ''בעקבות העלייה באירועי יידוי האבנים ופגיעה ברכבים ישראלים במרחב הכפר 'לובן א שרקייה' בשבועות האחרונים הוחלט על תגבור של כוחות מג״ב באזור. כוחות צה״ל והביטחון במרחב ימשיכו לפעול לשמירה על ביטחון התושבים".

גורמים צבאיים ציינו כי ''מנהיגי הכפר עדכנו גורמים בחטיבה בשיחה שהתקיימה עם מנהלי בית הספר בה סוכם על נוכחות ומעורבות המורים במרחב הציר ובשעות בהם נזרקות האבנים''.

לכתבה המלאה בערוץ 7 - לחץ כאן .