לתרומות הרשמה לניוזלטר

מה הסיבה לטרור הערבי?

טרור ערבי מגיע ואנחנו לא מסוגלים לנצח אותו, כאילו אין בנו חלילה את היכולת והרצון. שכחנו את עצמנו והתנכרנו ללאומיות האלוקית המיוחדת לנו והערבים באים ומזכירים לנו אותה.

הרב איתי אסמן 28.05.21

גדלתי בעיר נצרת עילית (כיום נוף הגליל), שברובה הגדול ישנם יהודים אך כיום היא הולכת ו'נכבשת' על ידי הערבים, משום שהם מוכנים לשלם הרבה כסף כדי לגור בעיר שבנויה טוב, וליהודים לא נח כבר לגור שם. אחת הסיבות לשינוי שם העיר היא כדי לא לזהות אותה עם העיר השכנה 'נצרת' בה כולם ערבים. העיר מוקפת סביב מכפרים ויישובים ערביים, היינו אוכלים אצלם כנאפה וחומוס, מתקנים את הרכבים במוסכים שם והולכים לרופאי השיניים שלהם, בתיכון שלי למדו תלמידים ערבים. אני זוכר שבאינתיפאדה השנייה, בשנת 2000, משהו התנפץ, הערבים בעיר הצטרפו לאלימות וזרקו אבנים על תושבי העיר, לא הבנתי למה הם עשו זאת אחרי שהיינו ביחסי שכנות כאלו טובים ומבלי שעשינו להם משהו, לא רק הזהות הדתית שלי לא הייתה מבוררת אלא גם הזהות הלאומית.


שנה לאחר האינתיפאדה השנייה התגייסתי לצבא, שם חזרתי בתשובה וביררתי מהי היהדות. הרב קוק עשה לי סדר במחשבות, ביחס בין השאיפה הלאומית שלא התחברתי אליה לבין השאיפה האוניברסלית שראיתי בה דבר מבורך. מבחינתי לא היה הבדל בין יהודי לגוי, כולנו בני אדם, לא ראיתי את עצמי עליון יותר מעמים אחרים בגלל השייכות הלאומית שלי לישראל. לאט לאט למדתי תורה והבנתי שביהדות אין סתירה בין השאיפה הלאומית לשאיפה האוניברסלית, משום שככל שאני יותר מחובר לעם שלי ולמוסר התורה והנביאים, כך אני מביא ברכה לא רק לעם ישראל אלא גם ברכה לאנושות, והשנאה שיש לאומות העולם כלפי ישראל היא בגלל שאנחנו לא מבטאים את הזהות הלאומית-יהודית שלנו אלא להיפך, מתכחשים לה.


אני זוכר שבתחילת דרכי בעולם התורה שאלתי את הרב יהושע צוקרמן (שה' ישלח לו רפואה שלמה) מדוע אנו מברכים 'אשר בחר בנו מכל העמים' הרי זו גזענות ועליונות? היה לי מאוד קשה להכיל את זה, והוא ענה לי תשובה שעד היום אני נושא אותה בקרבי "כל עם צריך לומר 'אשר בחר בנו מכל העמים' ולברר את הייחודיות שלו', כלומר, כל נברא ואומה צריכים לחפש למה הקב"ה ברא אותם ומה מהותם. מאז אני מנסה לברר את הייחודיות של עם ישראל, את ההשגחה האלוקית שחופפת עלינו לאורך ההיסטוריה ואת הגאולה והמוסר האלוקי שאנחנו צריכים להופיע בעולם כממלכת כהנים וגוי קדוש.


השנים חלפו להם, ולאחר שיצאתי מהישיבה אחרי 7 שנות ניתוק מוחלט מתקשורת וצריכת תרבות זרה, מצאתי שהמחשבות החילוניות הפכו להיות מנוגדות לא רק לתפיסת התורה אלא גם ללאומיות הישראלית הפשוטה, כזו שרואה במדינה ובצבא כגורם מדכא מיעוטים, אין כאן רק בקשת אוניברסליות אלא טשטוש הזהות הלאומית שלנו עד היסוד. גם שיח 'הסימטריה' התקשורתי נובע מתפיסת עולם שאיננו שונים מהערבים ולכן צריך להראות שגם אצלנו יש אלימות.

שנים של שטיפת מח באקדמיה ובמערכת החינוך של השכחת הלאומיות שלנו פעלו את פעולתן, והנה, לפתע, טרור ערבי מגיע ואנחנו לא מסוגלים לנצח אותו, כאילו אין בנו חלילה את היכולת והרצון.שכחנו את עצמנו והתנכרנו ללאומיות האלוקית המיוחדת לנו והערבים באים ומזכירים לנו אותה. הרמב"ם מסביר באגרת על גזירת הכוכבים את הסיבה שאיבדנו את מלכותנו, נחרב המקדש ויצאנו לגלות הארוכה- בגלל שאבותינו התעסקו בדברי החוזים בכוכבים במקום בלמידת מלחמה וכיבוש ארצות.

הרב קוק מסביר במאמרו החשוב "דעת אלוקים" את עומק דבריו, שבגלל שהם התעלמו מהמטרה המוסרית של ישראל בעולם- הם לא התעסקו במלחמה, אלא הלכו אחרי ההבל ויהבלו. למה לכבוש את הארץ אם אין לעם שלנו ערך פנימי עצמי? אני חושב שהטרור הערבי אינו בא אלינו במקרה, בוודאי שכל אחד צריך לעשות תשובה פרטית בענייניו, אך מעבר לכך נדרשת תשובה לאומית, חזרה לתפיסה שלנו כעם אלוקי ולא להתנצל על כך, ללמוד את הערך העצמי שלנו כאומה על פי התורה, להרגיש את זה בלב ולשמוח בזה, זו התשובה שלנו מול הטרור הערבי, וממנה יבואו גם פירות מעשיים למיגור הטרור והניצחון במלחמה.


אסיים בדברי הרב קוק בספר אורות: "טעות יסודית היא החזרה מכל יתרון שלנו, החידלון מההכרה של 'אתה בחרתנו', לא רק משונים אנחנו מכל העמים, משונים ונבדלים בחיים היסתוריים מצוינים, שאין דוגמתם בכל עם ולשון, כי אם גם מעולים וגדולים מאוד מכל עם, אם נדע את גדולתנו אז יודעים אנו את עצמנו, ואם נשכח את גודלנו, אנו שוכחים את עצמנו, ועם שישכח את עצמו בוודאי הוא קטן ושפל. רק בשכחת עצמנו הננו נשארים קטנים ושפלים, ושכחת עצמנו היא שכחת גדולתנו."