לתרומות הרשמה לניוזלטר

"צריך לחתור למגע עם כל חלקי העם"

האלוף במילואים עוזי דיין התייחס באירוע של 'תורת לחימה' לאיום המשמעותי ביותר, לדעתו, על מדינת ישראל.

ערוץ 7 29.08.18

סגן הרמטכ"ל לשעבר והאלוף במילואים עוזי דיין הרצה השבוע באירוע הרמת כוסית לקראת ראש השנה שהתקיים מטעם ארגון 'תורת לחימה – רוח תורה למען צה"ל'.

דיין סקר את האיומים האסטרטגיים על ישראל ואמר כי מדינת ישראל מצויה במצב מצויין. "זוהיא המדינה היחידה היציבה במזרח התיכון ומצבה טוב יותר מאשר אי פעם ביטחונית וכלכלית והיא נותנת מענה לאתגרים האסטרטגיים שלה - דמוגרפיה, אנרגיה ומים".

הוא ציין כי בתחום היחסים הבינלאומיים הקשר עם ארה"ב הם נכס אסטרטגי. "ירושלים ירדה מסדר היום וגם הסוגיה הפלסטינית הרבה פחות מטרידה הן את ישראל פנימה והן את ארצות ערב".

לעומת זאת, הציג דיין את בעיית הזהות היהודית ולכידות החברה בישראל כבעיה המרכזית של ישראל. לדבריו שורש הבעיה הוא ביסוס הזהות הישראלית בשלבי קום המדינה על קפיצה "מהתנ"ך לפלמ"ח" ויצירת זהות תרבותית ולאומית של "יהודי חדש" (הצבר) שהתבסס רק על התנ"ך, המכבים ומרד בר כוכבא, ללא התייחסות לדורות שלמים של המורשת היהודית העניפה.

דיין הסביר כי כיום מתקיימת בישראל מלחמת תרבות של ממש וקונפליקט של זהות לאומית-תרבותית המביאים לחוסר לכידות מדאיג. "המפתח הוא מילוי החלל החסר בלימוד של שרשי היהדות כתרבות על והבנה כי היהדות ניתנה לאומה ולא רק לבודדים והיא ההגדרה הלאומית בה"א הידיעה של עם ישראל".

הוא כינה את הציונות הדתית "אליטה משרתת" כאשר לדבריו לא תקין שקצינים חובשי כיפה, כמו גם הנשים בצה"ל, לא מיוצגים בחבורת האלופים במטכ"ל.

לדעתו דווקא בצה"ל, הציונות הדתית נוחלת הצלחה תרבותית-חברתית על אף המורכבות.

הרב אביעד גדות, ממייסדי עמותת 'תורת לחימה' אמר כי "בהרבה ענווה אך בנחישות שאלנו את השאלות וגם יצקנו תשובות לסדר היום הציבורי. אם לוחות קודש נשברו, גם עגלי זהב נשברו, ואנו משתדלים למצוא את השלם. עבודת קודש זו עיקרה יתקיים בע"ה על ידי צה"ל עצמו, אך יש מקום גם לסיוע ציבורי."

הנוכחים התברכו על ידי רבה של צפת וחבר מועצת הרבנות הראשית הרב שמואל אליהו אשר אמר "כי כל החלקים בעם ישראל טובים אלא שיש כאלה שעוד לא זכו להסברה יהודית, וכי מלחמת דעות בין אחים צריך לדעת לנהל ואסור להתבלבל".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' דיבר על מנהיגות סוחפת הצומחת דווקא מתוך בית המדרש ומרימה דגל, ועל מלחמה על האמת הגדולה. "לא ביגון ואנחה כי עם בעוז ובגבורה ובשמחת צדיקים", כדברי הרב קוק.

רב אוגדה 340, רס"ן במיל' הרב אבי שיש, אמר כי הרבנים הצבאיים בשטח חשים שהרצון הטבעי של החיילים הוא להתעצם ברוח. לדעתו אין צורך להעמיד את החייל הדתי והמסורתי בקונפליקטים מיותרים בין פקודות הצבא להלכה. אפשר וניתן למצוא פתרון לכל דבר בשכל ישר.

במהלך האירוע חשף הארגון מיזם נוסף אשר ייקרא "חמ"ל סולידריות" ומטרתו הגברת הסולידריות לצה"ל בכל שדרות העם בזמני לחימה ומתח מבצעי גבוה. מיזם זה ינציח את זכרו של הרב הצבאי הראשי לשעבר תא"ל הרב אביחי רונצקי זצ"ל.

לקריאת הכתבה המלאה בערוץ 7 -לחץ כאן.